Hory a lezení v horách

Cesta na Centrální Pamír

15.08.2013 13:52
Peak Korzhenevskaya expedition (7105m, document, 2013, eng subtitles) from Pavel Rozehnal on Vimeo. Naše cesta v Tadžikistánu směřovala do centrálního Pamíru, konkrétně jsme se chtěli pokusit o výstupy na dvě sedmitisícovky, na Pik Korženěvské 7105m a Pik Somoni 7495m (dříve Pik Komunisma) Nakonec se nám podařila „jen“ Korža, když jsme se o Komunistu z několika objektivních důvodů ani nepokusili (Pavlovi nedovolil poraněný prst na ruce ani pořádně sevřít cepín, absence nových fixních lan, apod.) Do základního tábora Moskvina jsme se dostali pomocí vrtulníku s místní agenturou Pamir Peaks. Zde Akim vydržel 2 dny a vyrazil nahoru, Pavel musel kvůli střevním potížím start odložit...

Matterhorn, Breithorn, Pollux a Castor

14.07.2013 14:18
Před cestou do Pamíru jsme se potřebovali někde aklimatizovat a protože již už dlouho sníme o výstupu na Matterhorn, rozhodli jsme se pro něj a pro nedaleký masív Monte Rosy. A tak vznikla naše cca 10ti denní dovolená.. 5.7. A protože jsme v našem snažení nechtěli být sami, poptali jsme se pár kamarádů a vyrazili ráno dvěma auty v osmi lidech směr švýcarský Zermatt. Do Zermattu je zákaz vjezdu vozidlům se spalovacím motorem, proto jsme večer dojeli po cca 12 hodinách jízdy (zdrželi nás zácpy apod.) do obce Täsh a přespali na nedaleké louce ve svahu. 6.7. Chata Hornlihutte Ráno parkujeme na parkovišti (5CHF/den) a odjíždíme vlakem do Zermattu. Odtud jsme se nechali lanovkou za necelých...

Pozdně zimní výstup Gerlach, Vysoké Tatry, 2 654m

24.04.2013 21:51
Zimní výstup na Gerlach, Vysoké Tatry, 2 654m from Pavel Rozehnal on Vimeo.   Jaro jsme letos vynechali a skočili rovnou do léta, tak nám nezbývá než si ještě jednou zkusit trochu zavzpomínat na zimu (tj. o 14 dnů zpět). Volba padla na Gerlach, nejvyšší horu (Česko)Slovenska a přes Krčmárův žlab. Tato cesta je označována jako nejlehčí výstupová zimní cesta. Žlab je tvořen 40 až 60ti stuňovým kuloárem se skalním prahem zhruba v polovině, jehož obtížnost silně závisí na aktuálních podmínkách - čistý led až čistá skála (max III UIAA). Předpověď na víkend není žádná sláva - sobota zataženo a mírné sněžení a v neděli polojasno se sněhovými přehánkami.  Možná i proto jsme vyrazili...

Přechod Nízkých Tater na sněžnicích

01.04.2013 19:41
Na velikonce se nám dopřává stále zimního počasí, tak je nuté toho náležitě. Loni jsme podnikli třídenní cyklovýlet Solnou komorou a letos počasí určilo spíště zimní radovánky. Volba padla vzhledem k velmi špatnému počasí na přechod Nízkých Tater na sněžnicích a jak jinak než natěžko.   Jako trasu jsme zvolili standardní hlavní část hřebene - z Čertovice směrem na Chopok a dál. Velikonoce nám dávají den k dobru, takže jsme si naplánovali cca 20km na každý den a doufali, že počasí dovolí.                   V sobotu vyrážíme ve 3h z Brna a kolem 7h jsme v Čertovici a v 8h vyrážíme sjezdovou nahoru. Všejde hladce, dokonce se občas objeví i...

Maltatal - ledy II

24.02.2013 20:07
Druhé letošní ledové lezení padlo hned nad další víkend. Ubytování jsme měli na stejném místě, ale pro pohodlí a jízdě ve 4 jsme zvolili už dvě noci - je to přeci jen o poznání pohodlnější než jet v noci a hned po příjezdu začít lézt. Jako první led jsme zvolili jednoduchý a krátký Hochalmfall 3+, který jsme si naplánovali na dopoledne.   V 9 ráno už stojíme u nástupu a jelikož tento víkend dorazila sněhová kalamita i v ČR, tak cestu k ledu jsme si museli pěkně prošlápnout hlubokým sněhem i zde. Relativně velké množství bylo i na ledu v této cestě (resp. tento víkend ve všech cestách asi v celé Evropě). Tento led lze lézt na dvě délky s konfortním štandem ve skále pod převisem v pravo...

Maltatal - ledy I

16.02.2013 18:55
O víkendu 16-17. února 2013 jsme se rozhodli konečně uspořádat první letošní ledové lezení, jelikož předchozí termín proležel Akim s horečkou, tak jsme museli přeplánovat harmonogram. Pavel příliš neprostestoval, jelikož poraněná šlachová poutka přeci jen každý týden rehabilitace jen a jen uvítají.   Jelikož jsme měli drobné perepetie se sehnáním ubytování, tak jsme se rozhodli pro variantu jen jedné noci a proto vyrážíme z Českých Budějovic kolem 3h ráno a před 8h už nasazujeme řetězy dole v údolí Maltatal.   V plánu máme dva ledy - Gamseckfall a Mittlerer Maralmfall. V údolí se válí mlha tak máme drobné problémy s nalezení Gamseckfallu, ale po pul hodince nejistoty stojíme po 9h...

Ukončení lezecké sezóny na Großer Priel aneb rodinná dovolená

21.10.2012 20:18
Na podzimní víkend 20.-21.10 je dobrá předpověd, tak se rychle rozhodujeme, že bysme mohli důstojně zakončit lezeckou sezónu na Großer Priel, 2515m + vylezení cesty "Stella" (600m, 5-, 13 délek). Celou akci bereme také i jako rodinnou dovolenou a bereme sebou všechny přítelkyně i kamarádky, které budou mít v programu vylezení tamní ferraty Bert-Rinisch-Steig (C/D). Pro dopravu se rozdělujeme do dvou aut - jedno z Brna a druhé z Českých Budějovic. S tím, že si dáváme sraz až na chatě  Prielschutzhaus (1420m). Z parkoviště je to na chatu nějaké 2 a půl hodinky. Na chatu doráží skupina z ČB už před 20h (mají to o poznání blíž, ne že by byli rychlejší:) a brněnská až po 22h. Přesto ještě...

Úspěšný výstup na Chan Tengri (7010m)

19.08.2012 19:29
Po úspěšné loňské výpravě na Aconcaguu (6 959 m n.m.) jsme se rozhodli, že je třeba jít dál a tedy, že se pokusíme o nějakou sedmitisícovku. Chan Tengri czech expedition (7010m, document, 2012) from Pavel Rozehnal on Vimeo. Po různých úvahách a s přihlédnutím na termín svatby mojí sestry bylo rozhodnuto, že pojedeme do pohoří Ťan Šan, kde se pokusíme o horu Chan Tengri, o které se říká, že je se svojí výškou 6 995 m n.m. nejsevernější sedmitisícovka na světě :-), nutno ale ještě dodat, že s vrcholovým ledovcem má 7 010 m n.m.   vrcholová pyramida Chan Tengri, 7 010 m n.m. foto by Pavel Rozehnal A aby jsme pořád jenom...

Ortler (3905m) - nejvyšší hora Rakouska - Uherska

05.07.2012 21:32
Na prodloužený víkend začátkem července jsme se chystali, jako už obvykle, na Matterhorn. A jako loni, zhatilo nám plány počasí. Předpověď počasí byla opravdu špatná, tak jsme plán přehodnotili a vyrazili jsme na italský Ortler, nejvyšší horu bývalé rakousko-uherské monarchie. Ale ani tady nebyla předpověď bůh ví jaká a to se bohužel ukázalo jako pravda. Cesta začala jako klasicky v Českých Budějovicích (Pavel přijel z Brna a Beny s Davidem z Prahy) a vyrazili jsme směr Alpy a po cca 6 hodinách dorazili do městečka Solda. Náš prvotní cíl byl se dostat na vrchol po hřebenu Hintergrat, proto jsme došli na chatu Hintergrat hütte (2661 m), kde jsme dopili poslední zásoby...

Pichlweg - jižní stěna Dachsteinu ve 22 délkách

18.06.2012 21:01
Sníh pomalu ustupuje i z vyšších partií Alp a tak se rozhodujeme, že by to chtělo začít sezónu stylově. Už delší dobu pokukujeme po jižní stěně Dachsteinu kde se nachází několik opravdu VÍCEdélkových cest z nichž nejvýznamější je Pichlweg (700m/22 délek) a Steinerweg (1070m/27 délek). Na Steinerweg se zatím necítíme tak volba celkem rychle padá na Pichlweg, kde máme (aspoň teoretickou) šanci, že cestu stihneme vylézt do setmění. Nutno upozornit, že v takovýchto stěnách není snadná orientaci ani pro jedince s orientačním smysl natož pro nás, tak počítáme s někahodinovým spožděním. Dále obě výše uvedené cesty jsou osazeny pouze štandy (většinou), takže se leze po vlastním a na orientaci to...